Di dalam keheningan pagi tatkala embun masih belum lagi disejat mentari, berdiri seorang gadis di gigi pantai. Hempasan ombak yg membasahi kakinya seakan-akan tidak memberikan apa – apa kesan kepada dirinya. Dia begitu resah dihambat dilema nuraninya.
Semalam,
wajahnya yang dilihat hasil pantulan di dada Tasik Kenyir itu jelas penuh
tercoret dengan dosa-dosa semalam. Semalam dan kelmarin, sebulan dan setahun
yang lepas. Kesilapan-kesilapan yang sama namun tetap terus dilakukan olehnya.
Bukan
tidak mengetahui tegahan syarak, bahkan jauh sekali cuba mencabar kemurkaan
Ilahi. Cuma kedaifan diri menangkis asakan fatamorgana duniawi yang menggamit
sejuta keasyikan.
“Tahniah”,
dirinya tetap “istiqamah” untuk kekal bersama keadaan itu lantaran teguh
mengenggam ‘fatwa-fatwa’ para ‘sahabat sejatinya’….
Siti,
kita ni manusia je… Hamba Allah yang lemah,tak lari dari dosa.
Tidak
lari dari berburuk sangka, susah nak kawal diri dari berkecil hati…
Sekuat
mana pun kita berusaha, kita tetap hambaNya yang tidak sempurna…
Jadi
hiduplah seperti mana yang “ telah Allah tentukan”
begitu
bernas nasihat yang sering ‘Ustazah’ Farah berikan terhadapku…
Ya,
akan ku jadikan pesanan itu sebagai azimat menempuh kehidupan ini…
Namun
begitu, kuliah pagi “Tanyalah Ustazah” di TV9 pagi itu begitu menjentik
mindaku. Memaksa fikiran ini untuk menilai kembali falsafah yang ku pertahankan
selama ini…
“Para
pendengar yang dikasihi Allah sekalian. Terdapat perbezaan yang nyata antara
pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dengan golongan Jabariyyah dan Qadariyyah
berhubung usaha manusia dan ketentuan Allah terhadap sesuatu pekerjaan kita,
marilah kita bersama-sama melihat dan mendalami perbezaan ini.
Golongan
pertama yang digelar golongan Jabariyyah beriktikad bahawa setiap
perbuatan manusia ialah di bawah paksaan Allah. Kehidupan manusia ini tidak
ubah seperti robot yang telah diprogramkan untuk berfungsi hanya pada ketetapan
yang telah ditetapkan penciptanya.
Para
pembacasekalian, iktikad ini jelas bertentangan dengan lafaz ayat yang sering
kita bacakan setiap kali solat iaitu
“
Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada
Engkaulah kami memohon pertolongan,” (Surah al-Fatihah, 5)”
Secara jelasnya kandungan ayat ini menolak iktikad Jabariyyah yang menafikan usaha dan hanya berserah secara total kepada ketentuan Allah. Islam menuntut kita berusaha dan pada masa yang sama memohon pertolongan Allah di dalam kehidupan ini.
Kita
berkehendak, Allah juga berkehendak. Boleh jadi kehendak Allah sama dengan
kehendak kita. Namun jika tidak, sekurang-kurangnya kita telah berusaha dan
bertawakal di atas usaha kita itu.
Golongan
kedua yang akan kita kenali digelar sebagai golongan Qadariyyah. Mereka
pula beriktikad bahawa setiap perbuatan yg dilakukan oleh manusia ialah menurut
kehendak sendiri. Hingga menafikan Qudrat dan Iradat Allah di dalam kehidupan
ini.
Perkara
ini juga jelas disangkal dengan adanya ayat di atas. Kerana jika kita mempunyai
qudrat mengatasi Qudrat Allah, nescaya tidaklah kita sebagai hambaNya berhajat
untuk meminta pertolongan Allah dan menyembahNya.
Nauzubillahiminzalik…
Bagi
Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) pula, iktikad kita ialah segala pekerjaan
yang dilakukan itu dijadikan oleh Allah Taala manakala usaha itu dilakukan oleh
hambaNya (manusia).
Hal
ini dapat kita lihat di dalam ayat ini;
“ Padahal Allahlah
yang menciptakan kamu dan apa yg kamu perbuatkan itu, ” (Surah
Ash-Shaaffaat,96)
“ Allah tidak membebani
seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Dia mendapat (pahala)
dari (kebajikan) yang dikerjakannya dan dia mendapat (siksa) dari
(kejahatan) yang diperbuatkannya…. ” (Surah Al-Baqarah, 286)
Secara
analogi yang mudah, saya ambil perbuatan makan. Allah menjadikan kita dapat
makan. Manusia yang memilih untuk memakan makanan yang halal ataupun yang
haram.
Hal
yang sama juga dengan nafsu syahwat, Allah menciptakan perkara itu dan
membenarkan ianya disalurkan. Manusialah yang memilih sama ada ingin berkahwin
ataupun berzina.
Namun
seandainya manusia memilih untuk berzina atau memakan babi misalnya,bolehkah
Allah menghalang kita? Sudah tentu boleh sahaja.
Namun
dibenarkan ianya berlaku meskipun Allah cukup murka mengenainya. Ini kerana
dunia merupakan medan ujian ketaatan hambaNya. Melalui sifat Rahman (Maha
Pemurah) Allah, kesemua makhlukNya menerima nikmat. Namun hanya dengan sifat ar
-Rahim (Maha Penyayang) Allah, seseorang hamba diizinkan memasuki syurgaNya.
Namun,
berapa ramai yang tetap bertangguh-tangguh bertaubat seolah-olah masih pasti
nyawa mereka akan dipanjangkan lagi oleh allah?
Siti
terus melayan perasaannya itu. Dia mengenangkan banyaknya kurniaan Allah kepada
hamba-hambaNya.
Kurnia
yang diterima oleh mereka yang beriman mahupun yang kuffur.
Kurnia
yang menjadi dugaan bagi menguji hambaNya di dunia ini.
Kurnia
yang mana akan menentukan kebahagiaan hakiki di SyurgaNya atau azab yg tidak
tergambar di NerakaNya.
Deruan
angin pantai itu seakan-akan meniupkan semangat baru ke dalam diri Siti…
Ya
Allah, terimalah taubatku… Bimbinglah diri ini ke arah yang diredhaiMu…
Biarlah
apa orang nak kata lepas ini, aku akan cekalkan hati berubah,
Kerana
ku cari redha Ilahi, bukan sanjungan duniawi,
Akan
ku jaga sebaik-baiknya hidayahMu ini Ya Allah….
.
*
Renungan *
Hadis
42 – Keluasan Keampunan Allah S.W.T
Daripada Anas r.a, katanya : “
Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : Allah s.w.t telah berfirman :
“ Wahai anak Adam ! Sesungguhnya
selagimana kamu meminta dan berharap kepada-Ku, maka Aku akan mengampuni segala
dosa yang telah kamu lakukan dan Aku tidak pedulikannya lagi.
Wahai anak Adam ! Sekiranya dosamu
setinggi langit, kemudian kamu memohon ampun kepada-Ku, nescaya Aku mengampuni
dosamu.
Wahai anak Adam ! Jika kamu datang
kepadaKu dengan kesalahan sepadat isi bumi, kemudian kamu menemui-Ku di akhirat
dalam keadaan kamu tidak menyekutukan-Ku dengan yang lain, nescaya Aku datang
kepadamu dengan keampunan sepenuh bumi pula.”
[ Hadis riwayat Tirmizi ]
*perkongsian
seorang sahabat.