Pages

Lagu

Sunday, October 31, 2010

Nak Jadi HAmba Allah Atau Hamba Dunia.?






Assalamu’alaikum wbt.. ungkapan kalimah syukur setingginya kerana masih dikurniakan Allah pelbagai nikmat dalam kehidupan terutamanya Iman dan Islam yang menjadi tunjang pegangan akidah kita.Firman Allah surah Ibrahim ayat 34, “..dan jika kamu menghitung nikmat Allah,nescaya kamu tidak akan dapat menghitungnya..”.

Maka,tunduklah dan syukurlah kita kepadaNya.

Kali ini ana nak kongsi serba sedikit ilmu agama Allah yang ana peroleh ketika mendengar ceramah maghrib di Masjid Sultan Mahmud Kuala Berang tadi.Alhamdulillah,ana rasa sangat beruntung kerana dapat bersama2 mentelaah ilmu walaupun hanya dalam waktu yg singkat.

Hujan yg melanda disini sedikit ‘melemahkan’ pergerakan aktiviti harian,dan kalau ikutkan hati memang ana tak nak pergi masjid semalam..Tetapi entah kenapa,ada sebahagian hati memaksa juga ana untuk pergi..hehe.. Inilah namanya ketentuan Allah(Qadarullah).Cantik aturan Allah.

Sebaik selesai solat maghrib,seorang penceramah lantas memulakan bicaranya tanpa mengenalkan identitinya dengan membaca sepotong ayat Quran dalam surah Ghafir @ Mukmin ayat 60 yg berbunyi, 

“Dan Tuhan mu berfirman,berdoalah kepadaku,nescaya aku akan perkenankan bagimu.Sesungguhnya orang2 yg ingkar dan sombong tidak mahu menyembahKU,akan masuk neraka jahannam dalam keadaan Hina dina”.

Tajuk ceramah memang tidak dimaklumkan tetapi ana dapat jangka ustaz berkenaan fokus tentang amalan berdoa seorang mukmin.Ana cuba kongsikan serba sedikit apa yg ana ingat ye..

Apabila seseorang mukmin ni berdoa,xsemestinya doa itu akan dimakbulkan dengan segera sebagaimana yg kita minta.Tapi kenapa?sedangkan dlm ayat yg atas itu Allah kata jika kita berdoa,terus diperkenankan. AllahuAkbar,Allah Maha Bijaksana sheikh..Cuba kita korek kembali kisah nabi dulu.bagaimana doa Nabi Ibrahim utk dapatkan anak.Perkahwinan pertama dgn Sarah,tiada kurniaan zuriat sehinggalah Nabi Ibrahim bertemu jodoh dgn Siti Hajar dan dikurniakan zuriat(anak). “Tetapi ketika itu umur beliau berapa tuan2 sekalian?..80 lebih kalo sedara nak tahu..,’katanya lagi.


Ini bermakna begitu lama nabi Ibrahim berdoa untuk peroleh zuriat namun sehingga umur demikian baru dimakbulkan.Masyaallah..Kita bagaimana.?Tambahnya lagi, “kita tengok lagi kisah nabi Musa dan Nabi Harun menentang tentera firaun suatu ketika dahulu.Ada sesetengah riwayat kata beliau berdua menentang 14000 tentera firaun,ada kata 18000,ada kata 2000.Semua itu berhadapan dengan mereka berdua sahaja(Nabi Musa dan HArun).Namun,mereka berdoa kepada Allah utk minta bantuan.Namun,sehingga lingkungan 20 tahun (kurang ingat tadi) kemudian,Allah makbulkan doa itu dengan membinasakan tentera firaun

..Subhanallah..

Apa nk cerita kat sini ialah proses Allah menangguh doa kita utk dimakbulkan.Semuanya Allah berkuasa..Tambah ustaz itu lagi.., “Dalam sebuah kitab(ana lupa),ada mengatakan yg dalam diri manusia ni ada 3 perkara yg kita kena tahu.1 perkara tu 100% milik Allah,1 perkara 100% miliki kita dan 1 lagi milik bersama(Allah dan manusia).”  Tahukah sahabat..?

1.100%milik Allah adalah ROH dan NYAWA yg kita pinjam sekarang ini.
2.100% milik Kita adalah AMALAN kita semasa kita bernyawa ini.Semua amalan bergantung pada kita,itu semua hak kita samada baik atau buruk.
3.Milik bersama adalah DOA.Kita berpeluang utk minta sebarang doa namun Allah juga berkuasa untuk menentukannya bila dan bagaimana waktu terbaik untuk diperkenankan.jadi,ia adalah milik bersama.Masyaallah.Itu kita perlu tahu.


Dah penat baca,sabar2..izinkan ana teruskan perkongsian.

Seterusnya,menyebut tentang mati ini seringkali 3 perkara yg menyoal dlm fikiran kita iaitu BILA mati.?BAGAIMANA nak mati?DIMANA nak mati?..namun,kata ulama’ ketepikan pertanyaan BILA dan DIMANA itu.Maksudnya janganlah kita fikir sangat tempat dan bila kita nak diri kita ini apabila mati kelak.Tapi fikirlah BAGAIMANA kita nk mati..

ALLAH AKBAR.

Seterusnya,ketahuilah 3 perkara syaitan lemparkan pada fikiran manusia sebaik sahaja menjelang waktu pagi iaitu:

1.Apa yg akan aku makan hari ini?
2.Apa yg akan aku pakai.?
3.Kemana akan ku pergi hari ni.?..

Tiga perkara ini syaitan akan lempar dalam fikiran kita seharian..apa jawapan kita..?tepuk dada tanya iman…Namun,kita tegok bagaimana jawapan ahli tasawwuf dahulu.Apa yg mereka makan ialah ‘tanah’(maksudnya kita kelak,tanah akan jadi santapan kita dikubur).Apa yg mereka pakai?Jawapannya ialah kain kapan.Dan kemana akan pergi?Ke kubur jawapan mereka.

Masyaallah,tapi sahabat..ini bukan jawapan mulut,tapi jawapan minda harian mereka..Dengan itu,syaitan2 terus takut,lari dan x ganggu mereka disebabkan jawapan itu..Kita bagaimana..?


Seterusnya,ada dalam ayat Quran(ana lupa surah mana) yg menyatakan dialog antara Allah dan Iblis di mana iblis berjanji utk menyesatkan anak-anak Adam.Iblis menyebut akan datang dari pelbagai arah untuk mencapai matlamatnya samada dari Depan,belakang,kanan dan kiri..Tetapi perasan tak,iblis tidak menyebut untuk datang dari arah atas dan bawah..kenapa.??... 

Ini kerana ada dalam kitab ulama’ menyatakan bahawa TAUFIK dan HIDAYAH Allah muncul melalui saluran dari atas.Hubungan dari atas sangat kuat Antara kita dan Allah,jadi Iblis sukar untuk mengganggu arah berkenaan.Dan arah bawah pula dikatakan ulama’ sebagai tempat U’budiyyah seseorang hamba kepada Allah..dimana tempat kita sujud,berdoa melalui arah itu. Itulah sebab syaitan sukar ‘masuk’ arah tersebut.


Insyaallah ini perkongsian terakhir,iaitu PANGKAT DARJAT di dunia x jadi nilaian.Ha,ini ada ssebuah kisah tentang Bilal bin Rabah.Kisah ini bermula dgn Abu Sufyan,beliau ini memang mempunyai pangkat yg tinggi,tersohor,orang besar dan dihormati seluruh tempat itu.(kalau kita seperti Datuk la)..satu hari beliau dan beberapa sahabat dtg ke rumah Umar al-Khattab(lupa kerana apa).Antara sahabat2nya ialah Salman al-Farisi,Zubair bin Awwam,Ali bin Abi Thalib dan lain-lain dalam seramai 10 org(lupa daa..)termasuk Bilal bin Raabah.Ketika muncul di pintu rumah Umar,Abu Sufyan mendahului di depan untuk masuk tetapi dgn kebijaksanaan Umar,beliau menyuruh pembantu rumahnya(x ingat bukan lupa) utk menyuruh Bilal masuk dahulu,kemudian Salman al-Farisi,diikuti sahabat2 lain dan yg terakhir Abu Sufyan. 


Disebabkan itu,seorang shbat Abu Sufyan mendapati wajah kecik hati padanya dgn tindakan Umar itu,seolah-olah memperkecilkannya sedangkan dia itu org yg besar.Dengan itu,shbt itu bertanya kpd Abu Sufyan, “aku tahu kamu sedih dan kecik hati dgn tindakan tadi tu(lebih kurg la)..”Abu Sufyan jawab’ “ya,aku sangat kecik hati dan berasa sedih..”..Sahabatnya pun kata “bagi aku,aku x kisah pun masuk ke rumah Umar ini TERAKHIR tetapi aku bimbang aku akan masuk Syurga org yg terakhir..”.

Allah akbar,bijak tindakan Umar untuk melunturkan rasa bangga pada Abu Sufyan tu…sahabat-sahabat2 ana semua macam mana..?satu persoalan bersama.?

Nabi pernah bermimpi dimana tapak dan langkah Bilal mendahului baginda di syurga.Nabi pun tanya kpd Bilal apakah amalan yg membuatkan kamu lebih terkedepan drpd aku..?Bilal pun hairan dan berfikir panjang tentang soalan nabi tadi. Beliau pun kata MUNGKIN kerana aku sering kali xterlepas SOLAT SUNAT 2 rakaat sebaik saja selesai azan.Masyaallah..Tetapi MUNGKIN satu lagi kerana aku SERING KALi jadikan diri aku ini dalam keadaan BERWUDUK. Jika aku berhadas,aku terus bersihkan dan BERWUDUK.

Nabi pun kata, “ya,sesungguhnya amalan engkau yg pertama itu membuatkan engkau dapat kelebihan di syurga(SOLAT SUNAT @2 RAKAAT selepasa azan)”..


Masyaallah,inilah kelebihan Bilal yg hanya hamba sehaya sahaja.Sahabat2,pangkat darjat x dinilai Tuhan tapi amalan kita yg menentukannya.Allah Akbar..satu persoalan pada diri kita selama hidup di dunia ini..


*ana rasa ini sahaja perkongsian ana nk sampaikan,jika terdapat salah ejaan itu,harap maaf(dah malas nk check..hehe).Sama2 kita bermuhasabah demi kebaikan diri kita.Ustaz mengakhiri kalam dengan kisah,seorang ulama’ disoal, “jika datangnya Izrail,kamu nak (mati) dalam keadaan macam mana.?”..katanya’ “aku nak mati dalam keadaan MENUNTUT ILMU.”..  



Besarnya hikmah menuntut ilmu ini.
Maaf salah dan silap.Wallahu’alam.Assalamua’laikum..


Tuesday, October 26, 2010

Aku & Angkasawan



Beliau adalah angkasawan negara.

Nama:Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor,doktor bedah ortopedik dan merupakan angkasawan Malaysia yang pertama ke angkasa lepas selepas diumum oleh Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi.Berlepas ke angkasa pada 10 Oktober 2007..
apa yang saya kagumnya ialah dia orang Islam pertama yang berpuasa Ramadhan dan sambut raya Aidilfitri di angkasa lepas..benarkah.??

Cukup bertuah mendapat pengalaman seperti itu,bukan senang nak alami kehidupan mencabar sebegitu. Ilmu dan kajian yang beliau dapat di atas sana cukup bermanfaat.
Namun,peristiwa Israk Mikraj Nabi pada kurun lama dahulu cukup hebat dan lagi hebat sehingga dikenang dan diperingati peristiwa itu..

Roket Nabi lagi hebat,Ibadah Nabi di sana lagi hebat. Lagi2 yang hebatnya tak perlu 'menginap' sana,terus pulang ke bumi.

Syariat @ Ilmu yg Nabi dapat lagi bermanfaat dimana seluruh manusia mengamalkannya sehingga hari ini iaitu Solat Fardhu 5 kali seharian...Masyaallah..Sedarkah kita.?Jika di amati balik,cukup indah aturan Allah ini.Maha Bijaksana dan Adil. Kerdilnya kita ni. Tetapi masih ada yang bongkak..ALLAHUAKBAR..!!

Emm,sebenarnya apa kaitan saya nk cerita tentang Sheikh ni,hehe..sebenarnya ada kaitan dengan tarikh keramat Hari Lahir sy pada 24Oktober(16 Zulkaedah 1431H)..kenapa yer..?
Bukan apa,pada hari tersebut ketika duduk menjamu selera bersama keluarga,tiba-tiba mak saya berbisik dengan ayah saya sambil melihat ke arah saya..


Sy buat2 la tak dengar tapi curi2 dengar jugak,then mak saya pun bersuara sambil senyum berkata': "hari ini birthday muszaphar"..

haha..saya pun terkejut la,mana mungkin sama dengan saya.

"betul ke ma..?"..
"kamu la muszaphar".

huhu,terkedu sy dengar,mak menyamakan saya dengan beliau.

"kenapa(dlm loghat ganu)..?".
"muka kan sama,lebih kurang jer.",kata mak sy.

Tersipu2 jugak la sy dibuatnya(sambil cover)..haha..
Jadi,tu la kisahnya knpe sy nk cerita tentang sheikh ni..bertepat pada tarikh 24oktober..tiada yg specialnya cuma sedikit perkongsian sahabat2 jer..Huh,nasib baik mak xcakap muka sy sama dengan Rasulullah..ha,x aman la hidup sy..Mana mungkin kan..??

ada sama ka? hehe.
mak kata sama



Apa2 pun,sebenarnya kata-kata dari ibubapa cukup bermakna,mana tahu itu yang terakhir.Allahu'alam..Entah2 mana tahu sy akan 'terbang' angkasa plak..hehe..

Walaubagaimanapun,tetapkan Rasulullah sebagai tauladan dalam kehidupan seharian.


"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (aitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah."-al-Ahzab,33.

Allah didahulukan,Keredhaan diutamakan. Terima kasih.



Wednesday, October 20, 2010

Jangan Sombong noh..





Diriwayatkan dari Abu Hurairah,berkata, “Rasulullah bersabda:

‘Di antara tanda-tanda kiamat adalah tersebarnya kekikiran atau kesombongan/kebanggaan.’

Diriwayatkan dari beliau pula,dari Nabi,beliau bersabda:

“Zaman saling berdekatan,amal berkurang dan kekikiran dilemparkan(dalam hati).”

Diriwayatkan dari Mu’awiyah,dia berkata:

“Aku mendengar Rasulullah bersabda: “Segala urusan tidak akan bertambah kecuali semakin sulit,dan manusia tidak akan bertambah kecuali semakin kikir.”


Kikir adalah akhlak tercela yang dilarang oleh Islam.islam menjelaskan bahawa sesiapa saja yang dijaga dari kekikiran jiwanya,maka sungguh ia telah berjaya dan beruntung,sebagaimana difirmankan oleh Allah:

“…dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya,mereka itulah orang-orang yang beruntung.”-Al-Hasyr,9 dan At-Taghabuun,16.


Diriwayatkan dari Jabir bin ‘Abdillah,bahawasanya Rasulullah bersabda:

“Jagalah diri kalian dari kezaliman,kerana kezaliman adalah kegelapan pada hari kiamat,dan jagalah diri kalian dari kekikiran,kerana kekikiran telah menghancurkan orang-orang sebelum kalian,kekikiran itulah yang telah mendorong mereka untuk saling menumpahkan darah dan menghalalkan apa-apa yang diharamkan bagi mereka.”


Al-Qadhi ‘Iyadh berkata: “mungkin saja kehancuran di sini adalah kehancuran yang dikhabarkan tentang mereka di dunia,kerana mereka saling menumpahkan darah,mungkin pula bermakna kehancuran di akhirat,yang kedua lebih jelas,boleh juga maknanya adalah menghancurkan mereka di dunia dan di akhirat.”


Keterangan ini jelas menunjukkan betapa kerana satu sifat ini,kezaliman,pergaduhan dan perpecahan umat manusia berlaku di mana-mana sahaja sehingga media sudah lali dengan berita-berita tentang kes ini.Sebagai muhasabah bersama,sama-sama hilangkan sifat sebegini kerana sifat ini hanya terletak di hati.Hati sukar untuk dibersihkan dan disucikan melainkan dengan pengamalan-pengamalan ruhiyyah yang merupakan makanan asas bagi hati.

Jom sama-sama beramal. Jangan sombong deh.
Peace..



Monday, October 11, 2010

Wuduk sebagai Teman Hidup.




Semua orang ingin cantik. Demi cantik,sekarang orang sanggup bergadai,asalkan nampak cantik. Tidak cukup dengan bedak dan mekap, sanggup lagi mereka mengubah muka dengan pembedahan plastik, asalkan cantik.


Kadang-kadang walaupun terseksa mereka tidak peduli, kerana yang penting bagi mereka ialah cantik. Muka kena menawan biar orang memandang,berpaling dan menjeling, yang penting cantik.



Apabila hendak cantik, tentu bahagian mukalah menjadi sasarannya, dengan hidung ditinggikan, mulut ditebalkan, tulang rahang dinaikkan, mata dibuat alis, dilentik malah apa saja sanggup diubah selagi dapat diubah, kerana yang penting cantik. Kadangkala kesian juga pada mereka yang hendak cantik tetapi tidak juga cantik-cantik. Selepas dicantikkan muka kemudian menjadi tidak cantik juga.

gambar hiasan




Kenapa? Sebabnya ialah kerana kecantikan bukan sahaja pada muka dan penampilan serta aspek luaran tetapi juga kecantikan dalaman (inner beauty). Kecantikan dalaman sangat jarang diberi keutamaan seperti muka yang tenang bercahaya berpaksi dari hati. Bercahaya bukan sahaja di dunia tetapi berpanjangan dan berkekalan hingga ke akhirat. Antara tip muka bercahaya yang membekas kepada kehidupan ialah kesan wuduk.


Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

"Sesungguhnya umatku kelak akan dipanggil di hari kiamat dalam keadaan bersinar-sinar kerana kesan daripada air wuduk,sesiapa berupaya untuk melebihkan basuhan wuduknya,maka lakukanlah."-HR Bukhari Muslim.


Ini satu jaminan kecantikan yang abadi. 'Inner beauty' yang penulis maksudkan ialah kecantikan hati yang membawa lahirnya peribadi cemerlang seperti nilai integriti seperti ikhlas, jujur, amanah dan sebagainya bermula daripada wuduk. Air wuduk bukan sahaja membersihkan anggota fizikal tetapi membersihkan kotoran batin seperti dosa dan maksiat yang dilakukan.




Jangan pandang kecil pada yang bernama pengampunan Allah sebab itulah pintu segala kebaikan dan kebajikan. Cuba lihat ibadat wuduk mendidik bersih hati dan nilai integriti. Wuduk biasanya dilakukan secara sendirian, tidak ada orang melihat seperti juga puasa orang tidak tahu. 

Boleh saja kalau yang berwuduk itu hendak menipu seperti tidak basuh kaki atau basuh tidak sempurna kerana orang tidak tahu. Kerana itulah wuduk hanya dilakukan orang yang ikhlas sahaja.

Orang ikhlaslah yang berseri wajahnya. Mereka yang tidak pernah menghiasi muka dengan mekap wuduk sudah tentu tidak terlatih dengan keikhlasan. Sebenarnya boleh sahaja kalau seseorang itu melakukan solat tanpa wuduk tetapi keikhlasan sahaja yang membuatkan mereka tidak akan menipu. 

Orang yang jujur akan terpancar pada wajahnya cahaya keikhlasan. Seseorang yang sentiasa berwuduk sentiasa bersama malaikat.

Malaikat sebagaimana yang kita ketahui bersih dan tidak akan berada di tempat kotor. Apabila bersama malaikat bukan sahaja ia akan mendoakan orang yang berwuduk malah sentiasa mendorong dan membisikkan kebaikan. 


Lagi banyak bisikan kebaikan, lagi terdorong melakukan kebaikan. Bukankah kebaikan itu bermula dengan dorongan.


Sebab itulah orang berwuduk terpancar kebersihan dan cahaya dari wajahnya. Selepas kebersihan wajah dengan wuduk, kemudian muka pula berhias dalam batas syarak akan terserlah kecantikan. 

Kalau harap cantik dengan mekap dan krim pencantik tetapi muka jauh daripada wuduk, itu hanya lakonan dan sandiwara itu yang menyebabkan rumah tangga tidak kekal, tidak ada kesetiaan dan integriti.


Wallahua’lam.jadikan wuduk sebagai teman yang sentiasa mengiringi kita.
Moga bermanfaat teman,sama-sama kita beramal.

Friday, October 8, 2010

Nikah jalan penyelesaian.



Assalamua'laikum..

dipanjangkan usia utk menghirup ruangan udara dari Yang Maha Esa,alhamdulillah..Pada sabtu lepas ana dan beberapa sahabat ana sempat menghadiri ke majlis akad nikah kakak kepada sahabat ana di Dungun,Terengganu.


Perjalanan yang memakan masa kira-kira 5 jam dari Kota Bharu cukup menguji kesabaran kami. Dengan semangat jitu supaya dapat menyaksikan prosedur sempurna majlis akad nikah tersebut.

kami bukan pengantin ye..



"Daripada Abu Hurairah RA berkata,sabda Rasullullah SAW kepada seorang lelaki yang hendak berkahwin dengan seorang perempuan: "Adakah kamu telah melihatnya?jawabnya tidak(kata lelaki itu kepada Rasullullah).Pergilah melihatnya supayaperkahwinan kamu terjamin berkekalan." (Hadis Riwayat Tarmizi dan Nasai)


''Wanita-wanita yang keji untuk lelaki yang keji.Dan lelaki yang keji untuk wanita-wanita yang keji(pula) dan wanita-wanita yang baik diperuntukkan bagi lelaki yangbaik,dan lelaki yang baik diperuntukkan bagi wanita yang baik(pula)."-surah AnNuur,26..



Gembira dan sebak melihat kelangsungan majlis tersebut.Rasa bersyukur kerana kedua-duanya pasangan tersebut sudah terlepas dari segala fitnah diri sendiri terutamanya dalam kemaksiatan.



Dengan apa yang patut kita balas nikmat Allah yang terlalu banyak itu. Ibarat orang yang sedang bercinta,cukuplah asalkan dikenang atau diingati orang yang dicintai.Begitu juga dengan Allah,ingatlah Dia ke mana pun kita berada.Ingat Allah bukan semestinya di tikar sembahyang saja.Biar tubuh bersama manusia tetapi hati bersama Allah agar setiap detik kita sentiasa dalam ibadah.


Agama-agama wahyu memperakui bahawa perkahwinan pertama di kalangan manusia berlaku antara Nabi Adam a.s dan Hawwa' yang berlaku dengan suatu cara perhubungan yang dibenarkan oleh Allah swt  kepada mereka berdua. Ini adalah sistem perkahwinan yang disyariatkan bagi membiakkan manusia/pejuang2 Islam untuk memerintah Bumi dan mendudukinya buat sementara waktu.

Terima kasih,selamat membaca coretan ringkas yang tak seberapa ini.. Huhu




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails