Pages

Lagu

Monday, June 23, 2014

"Dialah Murabbi,Dialah Pejuang" -Dr Riduan Nor


             PAGI yang indah ini, aku terasa longlai tak bermaya dengan berita yang menyentap tangkai hati, kepulangan ke alam abadi sosok pejuang kental dari negeri Tok Ku Paloh, Almarhum Ustaz Datuk Abu Bakar Chik. Terbayang lebih dua dekad menjadi anak didiknya semenjak zaman kampus, memasuki Dewan Pemuda, saya sempat dua kali menghadiri mesyuarat pemuda Pusat ketika beliau memimpin Dewan itu, seterusnya bersama almarhum dalam Pas Pusat. 



Berusrah bersama almarhum semenjak zaman 'anak muda kail sejengkal' saya sehingga melepaskan zaman pemuda yang serba indah. Terbayang renungan matanya yang tajam dan kesungguhan almarhum apabila berbicara, dakapan tubuhnya setiap kali bersua termasuk arahan demi arahan untuk memastikan jamaah ini tidak kontang daripada amal tarbawi.


Tokoh ini bukan kepalang iltizamnya dengan perjuangan Islam semenjak zaman remaja, menjadi nukleus awal ABIM di Terengganu dalam dekad 70-an bersama Dr Abu Bakar Abdullah, Husien Ismail, Cikgu Sapinah Jusoh, dan lain-lain anak muda berjiwa Islam yang sedang dibius semangat kebangkitan Islam. Beliau dan teman-temannya telah menubuhkan Institut Berakan, sebuah sekolah tajnid yang menawarkan pendidikan kepada anak-anak remaja di pinggir bandar Kuala Terengganu. 

Pusat kaderisasi dakwah itu akhirnya dirobohkan oleh regim BN pada tahun 1991. Beliau dan teman-temannya dengan pantas mendirikan semula wadah pendidikan ummah ini, kini kompleks MTT Tok Jiring yang bersebelahan dengan kediamannya adalah salah satu mercu tanda pendidikan Islam di Terengganu.


Almarhum menjadi pemimpin PMUKM semasa mencicip ilmu di kampus Bangi itu, bergraduat dengan Ijazah Kepujian Kelas Pertama dalam bidang Pengajian Islam. Pernah juga bermukim ilmu di Universiti Islam di Sudan dalam bidang Bahasa Arab (1995-1996) dan juga sebuah Universiti di Amerika Syarikat dalam Bahasa Inggeris pada tahun 1987 sehingga 1988. Kegigihannya menuntut ilmu tidak pernah berhenti, termasuk mengarang banyak kertas kerja pembinaan jemaah dan juga buku-buku untuk mencerahkan ahli tentang tawawur perjuangan Islam.


Beliau menyertai PAS dalam tahun 1981, seterusnya bertanding dalam PRU 1982 dan memenangi DUN Jeram. Ikon anak muda Malaysia ini, yang juga ketua Pemuda Pas Terengganu itu ditahan di khemah politik ISA, mendekam di Kamunting selama dua tahun pada tahun 1984. Sekali lagi namanya mencuat untuk ditahan dalam operasi Lalang pada tahun 1987. Almarhum menjadi Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat yang ke-13, mengasaskan banyak institusi semasa membahterai pemuda termasuk Jabatan Pelajar, PASTI, JKS, SRIP dan perlbagai lagi.

Ustaz menang kali kedua dalam PRU tahun 1999 di DUN Batu Rakit, seterusnya dilantik sebagai Exco Kerajaan Terengganu dan memegang Potfolio Pertanian. Beliau tidak kering idea, bak sumur jernih yang sentiasa mengalir, mendamaikan sukma. Saya teringat almarhum menemankan saya makan tengahari usai, program Seminar Gejala Sosial di MTT Tok Jiring, anjuran Itqanul Muluk, sebuah badan pemikir yang almarhum sendiri asaskan. 


Lontaran idea beliau untuk menjadikan parti Islam sebagai wadah intelektual ummah, membaca unjuran strategik perjuangan Islam di negara ini seolah-olah beliau masih memimpin Dewan Pemuda Pusat. Usia 64 tahun bukanlah alasan untuk bermalasan dan memberikan alasan, itulah kekanda saya, ustaz ABC. Saya tertampar malu jika berada bersamanya, dalam apa jua kondisi, tidak mampu menandingi semangat juang yang tersepuh puluhan tahun.


Ustaz Abu Bakar Chik adalah antara pengasas Maahad Darul Quran Rusila pada tahun 1985, bersama Tuan Guru Haji Hadi, Ustaz Harun Taib, Ustaz Awang Nasruddin Abu Bakar, Ustaz Hussein Awang dan menjadi sebuah sekolah kader terbesar PAS. Beliau juga terlibat mengasaskan Darul Taqwa Kuala Nerus, sekolah rendah Islam di bawah Dewan Ulama Terengganu. Kecintaan almarhum kepada dunia pendidikan menyebabkan jemaah memberikan amanah beberapa penggal kepadanya untuk mempengerusikan Lujnah Pendidikan PAS Pusat.


Almarhum begitu sinonim dengan demonstrasi kebangkitan rakyat, bermandi tembakan air kimia FRU dan disiram gas pemedih mata, beliau tak lelah menyemangati anak -anak muda, bahkan program terakhirnya ialah bersama ARC, sebelum menghembuskan nafas terakhir iaitu bersama anak muda Islam di Selangor. 



Generasi pemuda PAS di era beliau ialah yang paling cemerlang, menjuarai isu ummah, menjadi pendesak yang berkesan, mencetak kader-kader dakwah PAS dalam dan luar negara, membina jaringan sivil sebagai jambatan PAS dengan masyarakat serta meletakkan pendidikan sebagai tunjang utama gerakan.


Terlalu banyak yang perlu saya coretkan untuk sosok pejuang yang merupakan murabbi, kekanda, teman baik saya ini, namun saya mengejar masa untuk menziarahi jenazah almarhum di Terengganu. Sejujurnya, Datuk Abu Bakar adalah sumber inspirasi yang tidak pernah malap, sehingga kami generasi pemuda Islam dekad 90-an, menggelarkannya secara diam "al-Fatihah", kerana almarhum pantang berkumpul lebih tiga orang, akan terus membuka majlis dengan ummul kitab. Maknanya kami akan terus bermesyuarat untuk merancang pelbagai program jamaah Islam tercinta ini. 

Al-fatihah buat maestro perjuangan, kami akan terus menyambung legasi perjuangan Islam ini sehingga nafas terakhir.

Beliau meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital Hulu Terengganu sementara pembantunya cedera.Kereta yang dinaiki Ustaz Abu Bakar melanggar sebuah van Vannete yang dinaiki enam penumpang.Sebaik sahaja beliau dan Hasmizi dibawa keluar, kereta yang dinaiki itu terbakar.Jenazah akan dibawa balik dari Hospital Hulu Terengganu ke Maahad Tahfiz wal Tarbiyah (MTT) Tok Jiring untuk disolat dan dikebumikan.

23 Jun 2014.


Sunday, June 8, 2014

Aku di Annual Grand Meeting..


2 semester  bersamaan 1 penggal saya memegang taklifan sebagai Pengerusi Pelajar Jabatan Siasah Syar’iyyah di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya. Jabatan saya ni antara satu cabang kursus daripada aliran syariah dan saya boleh katakan bilangan pelajar yang ambil kos ini tidaklah mencapai angka yang  terlalu tinggi.


Sesi 2013/14 ini saya diamanahkan sebagai pengerusi bagi jabatan ini. Tampuk kepimpinan jabatan ini tidaklah seperti badan persatuan lain yang punyai peranan besar dan aktiviti yang melibatkan semua pelajar. Jabatan ini hanya berfungsi dalam lingkungan aktiviti bersama antara pelajar-pelajar kos ini baik dari sudut akademik, kebajikan, kerohanian, sukan dan lain-lain. Namun,ini tak bermakna saya dan rakan-rakan lain yang naik dalam tampuk ini perlu ambil mudah dan pandang enteng dengan tanggungjawab ini.


Satu tahun bukan lah satu tempoh yang singkat. Pelbagai dah aktiviti yang telah kami kendalikan sebaik mungkin. Saya cuma ingin merakamkan kesyukuran dan terima kasih kepada semua kenalan yang sering memberi sokongan sepanjang memegang taklifan ini.
Penat lelah, suka duka, suram riang, perasaan marah, itu semua sudah saya lalui sepanjang tampuk kepimpinan tersebut. Terlalu banyak cadangan aktiviti yang dirancang cuma mungkin faktor masa dan keadaan yang membantutkan keadaan. InsyaAllah ada hikmah di sebalik.


Nevermind,itu bukan perkara yang perlu dihighlight kan. Yang penting sejauh mana setiap kelemahan,diperbaiki untuk hari mendatang. Kesusahan hari ini mengajar kita untuk lebih berhati-hati pada masa akan datang. Kesulitan hari ini adalah sebagai 'guru' untuk mendidik diri lebih baik pada masa seterusnya.

Teringat satu kata-kata:

“Look back to learn,not to blame, look forward to plan not just dream.”


Ok lah,ikutkan saya mahu kongsikan dengan anda antara kenangan dan aktiviti sepanjang 3 tahun saya menjadi pelajar jabatan ini. Namun,ada baiknya saya akan ceritakan pada anda selepas saya selesai pakai ‘jubah’ (konvo). Hehe..


Ruangan ini saya cuma nak kongsi beberapa kepingan gambar semasa majlis Annual Grand Meeting (AGM) jabatan saya 3 minggu lepas. AGM ini untuk pengetahuan anda semua merupakan satu majlis seperti muktamar bagi membuka sesi muhasabah sepanjang tampuk kepimpinan seterusnya melantik figura-figura baru untuk menggantikan muka lama. Dalam kata lain,pass baton la noh..


Teman-teman,bermula minggu depan start final exam untuk semester ni.
Doakan saya semoga tenang dan succcess.







cenderahati kepada Dr Osman




bersama pengerusi jabatan yang baru.





kak Anne,satu-satunya staff kami.Sungguh rajin.





antara suasana di AGM



cenderahati kepada Dr Bharuddin(Ketua Jabatan merangkap mentor saya)



suasana di kaunter pendaftaran AGM






cenderahati kpd Dr Raja






Ketua jabatan kami 


kaunter pendaftaran


semua student jabatan bergambar bersama pensyarah & staf


my classmates





LinkWithin

Related Posts with Thumbnails